Tällä sivulla sukelletaan rallin maailmaan. Parhailta rallikuskeilta vaaditaan monenlaisia ominaisuuksia, joihin lukeutuvat ainakin lujat hermot, nopea reagointikyky, rakkaus lajia kohtaan ja kyky hallita autoa niin hiekalla, asfaltilla, mudassa kuin lumessakin. Ketkä mahtavatkaan olla kaikkien aikojen lahjakkaimpia ja menestyksekkäimpiä rallikuljettajia?
Parhaat suomalaiset rallikuljettajat
Ei ole mikään yllätys, että monet maailman parhaista rallikuskeista ovat olleet suomalaisia. Seuraavaksi esitellään muutama suomalainen huippunimi, jotka tunnistaa taatusti lähes jokaisen suomalaisen lisäksi myös moni ulkomaalainen rallifani.
Tommi Mäkisen nimi keikkui rallikisojen tuloksissa usein kärjen tuntumassa. Vaikka Mäkisen pääasialliset kilpakumppanit pistivät lujasti kampoihin, ajoi Mäkinen usein kisoissa ensimmäisenä maaliin. Hyväntuulisen kuljettajan maineen saanut Mäkinen onnistui voittamaan urallaan putkeen neljä rallin maailmanmestaruutta ja 24 kilpailua Mitsubishin puikoissa, allaan huikean hyvin palvellut Mitsubishi Lancer.
Markku Alén olisi taatusti ansainnut urallaan edes yhden maailmanmestaruuden, mutta sellaista ei kuitenkaan hänelle suotu. Jotkut saattavat kuitenkin muistaa vuoden 1986 tapauksen, jossa Alén pääsi juhlimaan maailmanmestaruutta 11 päivän ajan, kunnes Peugeotin valitus hyväksyttiin ja mies joutui luovuttamaan tittelinsä pois. Alen ajoi tästä huolimatta pistämättömällä nopeudella ja periksiantamattomuudellaan rallifanien tietoisuuteen. Kaiken kaikkiaan Alen keräsi uransa aikana huikeat 821 erikoiskoevoittoa, joten hänen paikkansa tällä listalla on ehdottoman ansaittu.
80- ja 90-luvulla lapsuuttaan eläneiden pikkupoikien suureksi sankariksi nousi viiksistäänkin tunnettu Juha Kankkunen , joka pisteli menemään Peugeotin, Toyotan ja Lancian ratin takana uskomattomia kierrosaikoja. Kankkusen ajotyyliä leimasivat uskomaton sujuvuus ja pehmeys yhdistettynä häikäilemättömään nopeuteen. Kankkunen selviytyi kilpailuissa nopeimmaksi kuljettajaksi peräti 700 kertaa ja keräsi itselleen myös maailmanmestaruustitteleitä peräti kolme.
Jyväskylästä kotoisin oleva Harri Rovanperä ajoi MM-rallia vuodesta 1993 aina vuoteen 2006 saakka. Rovanperän talleja ovat olleet vuosien saatossa niin Seat (1997-200), Peugeot (2001-2004), Mitsubishi (2005) sekä Red Bull Skoda (2006).
Vuonna 1968 syntynyt Kauniaisista kotoisin oleva Marcus Grönholm on ehdottomasti yksi kaikkien aikojen parhaiten pärjänneistä suomalaisista rallikuljettajista. Grönholm ajoi aktiivisesti vuosina 1989-2007 sekä 2009-2010. Hän aloitti uransa Toyotalla, mutta siirtyi sitten Peugeotille ja lopulta Fordille. Grönholm ajoi itsensä rallin maailmanmestariksi vuosina 200 ja 2002. Kilpailuvoittoja hänellä on plakkarissaan 30 kappaletta ja EK-voittoja 542.
Tämän hetken kuumimpia nimiä on ehdottomasti Jari-Matti Latvala , jonka tulevaisuus näyttää kirkkaalta. Ensimmäisen rallinsa tämä töysäläinen vuonna 1985 syntynyt mies ajoi Iso-Britanniassa vuonna 2002. Kaiken kaikkiaan rallivoittoja on tähän mennessä kertynyt 16. Latvala oli Fordilla ajaessaan kaikkien aikojen nuorin MM-rallin voittaja kun hän vei voiton Ruotsissa 22 vuoden iässä. Vaikka rallivoittoja miehelle kertyi 111 rallikilpailussa vain yksi eikä mestaruuksia siten yhtäkään, on hänellä tilastoissa kuitenkin yhteensä 77 EK-voittoa.
Entäpä sitten ulkomaalaiset kuljettajat?
Tilastollisesti ranskalainen vauhtihirmu Sebastien Loeb on kaikkien aikojen suurenmoisin rallikuljettaja. Vuonna 1974 syntyneellä miehellä on saavutettuna jo huikeat yhdeksän maailmanmestaruutta, 78 rallikilpailuvoittoa, 900 EK-voittoa ja tietenkin satojatuhansia faneja ympäri maailmaa.
Aikansa suuruus oli ehdottomasti skotlantilainen Colin McRae , jonka jatkuva taistelu olla kaikkein nopein sai monet rallifanit ihastumaan miehen asenteeseen, mutta toisaalta myös turhautti talleja, joissa hän ajoi. Colin McRae saavutti mestaruuksia lähes yhtä monta kertaa kuin hän rikkoi ajamiaan ralliautoja mitä eriskummallisimmissa onnettomuuksissa.
VIDEO
Petter Solberg on norjalainen rallikuski, jonka lajina on myös rallicross . Solberg debytoi MM-rallissa vuonna 1998 ja siirtyi Fordille vuonna 1999. Seuraavana vuonna Solbergin ura lähti toden teolla nousuun kun hän liittyi Subarun talliin. Aktiivisuosinaan 1998-2012 Solberg osallistui kaiken kaikkiaan 188 rallikilpailuun ja voitti yhden maailmanmestaruuden vuonna 2003. Rallikilpailuvoittoja miehellä on 13 ja erikoiskisavoittoja huikeat 460. Viimeisen kilpailunsa Solberg ajoi Kataloniassa vuonna 2012.
Temperamenttinen ja vauhdikas espanjalainen Carlos Sainz nousi nopeasti rallia seuraavien tietoisuuteen 80-luvun loppupuolella, jolloin hän ajoi Toyotalla ykköskuskina. Vuonna 1990 Sainz saavutti ensimmäisen MM-tittelinsä ja toinen tuli heti perään vuonna 1992. Huonoa tuuria mies koki vuoden 1998 MM-kilpailuissa, kun maailmanmestaruus lipesi valitettavasti hänen silmiensä edessä Toyota Corollan pettäessä vain neljäsataa metriä ennen maaliviivaa.
Sebastien Ogierin nimi on ollut jo vuosia rallimaailmassa erittäin näkyvällä paikalla, eikä ihme. Tämä vuonna 1983 syntynyt ranskalainen rallikuljettaja ajaa Fordilla huipputuloksia. Ogier on tämän hetken rallimestari ja hän on voittanut myös MM-tittelin vuosina 2013, 2014 ja 2016. MM-kilpailuissa kilpailuvoittoja on tullut 39, joka tekee hänestä kaikkien aikojen toiseksi menestyneimmän MM-rallikuljettajan heti Sebastien Loebin jälkeen.