Kiihdytysajot saivat alkunsa amerikkalaisteinien uhosta ja kilpailuvietistä

Ei tietenkään ole mikään ihme, että suomalaisten keskuudessa kaikkein suosituimpia moottoriurheilulajeja ovat ralli sekä F1. Näin on ollut aina, sillä jo rallin ja formuloiden alkuajoista lähtien monet suomalaiset ovat osoittaneet taidokkuutensa ratin takana. Vaikka nämä perinteiset moottoriurheilulajit ovatkin selkeästi suositumpia kuin mitkään muut moottoriurheilun muodot, on olemassa yksi sellainen moottoriurheilulaji, joka ansaitsee erityistunnustuksen. Kyseessä on nimittäin kiihdytysajo, jota kutsutaan englannin kielellä Drag Raceksi. Se on kirinyt todella nopeasti muutaman muun kohtalaisen suurta suosiota nauttivan moottoriurheilulajin rinnalle suosiossa ja kuuluu tätä nykyä ehdottomasti suosituimpiin lajeihin moottoriurheilun maailmassa myös meillä Suomessa.

 

drag

==Toiseksi suosituin moottoriurheilulaji yleisömäärän perusteella==

Jos suomenmestaruussarjaa seuraavan yleisömäärän perusteella lasketaan, mikä on suomalaisten keskuudessa suosituin moottoriurheilulaji, on kiihdytysajo yllättäen kakkossijalla! Vuonna 2006 lajissa juhlittiin sitä, että peräti kolmenkymmenen vuoden ajan kiihdytysajossa on ajettu SM-mestaruudesta. Suomessa Drag Race -tapahtumia seuraavat tuhannet moottoriurheilun ystävät ja lisäksi lajin parissa sitä harrastavat aktiivisesti ammattilaistasolla parisensataa kuljettajaa ja harrastelijapohjalta huomattavasti suurempi joukko.

 

musta-auto

==Drag Racen historia==

Lajin juuret ulottuvat noin 1930-luvun alkupuolelle, mutta varsinaisesti se nousi todelliseen suosioon Yhdysvalloissa Kalifornian eteläosissa nuorison keskuudessa 30-luvun lopussa. Tällöin nuorisolla oli tapana kisata siitä, kenen hermot kestivät parhaiten ja kenen auto kulki nopeiten korttelin päästä päähän ajettavalla rajalla siten, että ajoneuvoa kiihdytettiin armottomasti aina liikennevalon vaihtuessa vihreäksi ja pitkin katua seuraavalle liikennevalotolppaan asti. Usein tämän etäisyyden pituus oli muutamia satoja metrejä, joten autoa täytyi kiihdyttää varsin ärhäkästi heti alusta alkaen. Nuoret adrenaliinin tunteesta nauttivat miehet järjestivät keskenään nopeuskilpailuja, joille alkoi kehittyä kyseenalainen maine. Kiihdytysajoihin kuului erilaisia haasteita kuten “Chicken”, jossa kaksi kilpailevaa autoa ajoivat kadulla vastakkaisista päädyistä toisiaan kohti aina siihen pisteeseen asti, että jompi kumpi autoista ei enää kestänyt kolarin mahdollisuudesta tulevaa pelkoa vaan kääntäisi auton pois törmäyskurssilta. Toinen versio oli nimeltään “Pedestrian Poker”, jossa tehtävänä oli koukata kävelytielle siten, että auton kylki sipaisisi kevyesti ohi kävelevää jalankulkijaa.

Lajin turhista riskinotoista ja yllytyshulluudesta huolimatta kävi silti niin, että vähitellen tämä nuorison keskuudessa suosittu ajanviettotapa kasvoi sellaisiin mittoihin, että kiihdytysajoja alettiin järjestää yhä enemmän suljetuilla radoilla tavallisten katujen sijaan. Tämä olikin muun liikenteen ja jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta todella hyvä ratkaisu, sillä tietyt haasteet kävivät todella vaarallisiksi, mutta yhtä lailla se auttoi myös kiihdytysajoa lajina kehittymään nykyisiin mittoihinsa. Lajille perustettiin Yhdysvalloissa oma kattojärjestö 50-luvun alussa tavallaan lajin “isänä” pidetyn Wallace “Wally” Parksin toimesta ja tämän yhteydessä alettiin myös rakentaa kaikkien aikojen ensimmäistä kiihdytysrataa.

Ei mennyt kuin kymmenen vuotta niin oli syntynyt amerikkalainen useasta kilpailusta koostuva mestaruussarja, joka kulki nimellä NHRA eli National Hot Rod Association. 1960-luvulla laji levisi amerikkalaisten mukana myös Iso-Britanniaan ja sen kautta muualle Eurooppaan kuten Ruotsiin, Ranskaan ja Saksaan. Pikkuhiljaa kiihdytysajo levisi ruotsalaisten avittamana myös Suomeen, jossa moottoriurheilun ystävät ottivat lajin sydämellisesti vastaan. Vuosi vuodelta kiihdytysajo on onnistunut kasvattamaan seuraajakuntaansa siihen malliin, että se lukeutuu terävimpään kärkeen SM-sarjaa seuraavan yleisön määrän perusteella! Esimerkkinä tästä mainittakoon Alastaron radalla kesällä 2006 järjestetty kilpailu, jota ilmaantui paikalle seuraamaan huikeat 25 000 -päinen yleisö! Tämä on huomattavasti suurempi määrä katsojia kuin esimerkiksi motorcrossissa tai muissa kohtalaisen suosituissa moottoriurheilulajeissa.

 

yleisoa

==Lajin suosion kasvu Suomessa=

70-luvulla Suomessa huomattiin tarve omalle kattojärjestölle, jolloin lajin harrastajat perustivat FHRA:n. Ensimmäistä kertaa kiihdytyskisoja ajettiin maassamme vuoden 1975 kesäkuussa, jolloin näyttämönä toimi sittemmin suljettu Keimolan rata. Ensimmäistä kertaa suomenmestaruuksia myönnettiin vuonna 1979. Ihkaensimmäisessä avauskilpailussa osallistujiin lukeutui monia sen ajan huippunimiä moottoriurheilun saralla, joista monet muistavat ainakin Henry Toivosen, Tuisku Urpialan, Simca Tonnillan ja Mikko Kozarovitzkyn. Ensimmäisen kilpailun jälkeen kiihdytysajoissa on kisattu mestaruudesta Suomessa vuosittain kuusikisaisissa mestaruusajoissa.

Nykyään Suomi kuuluu Euroopan johtaviin maihin kiihdytysajossa, ja tästä on pitkälti kiittäminen hyvää, varsin tasaisesti eri puolille maata jakautuvaa ja laadukasta rataverkostoa. Suomalaiset kiihdytysajoon tarkoitetut radat ovat huippuluokkaa verrattuna moneen Euroopan maahan, joissa saatetaan kotimaan mestaruustasonkin kilpailuja ajaa käytöstä poistetuilla lentokentillä. Merkittävimpiä kiihdytysajoihin käytettyjä kisapaikkoja ovat Alastaron vaikuttava moottoriurheilukeskus, Virtasalmen Motopark-rata, Räyskälän rata, Kalajoen rata ja muutama muukin tunnettu moottoriurheilurata. Aiemmin kiihdytysajoja on myös ajettu muun muassa Kauhajoen radalla sekä Malmin lentokentällä Helsingissä, ja onpa Helsinki-Vantaallakin saanut kerran seurata kiihdytysajokilpailuiden vauhdin hurmaa!

 

savua-ilmassa

 

 

 

22

No Responses

Write a response

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje