Ford on todellinen kilpa-autoilun uranuurtaja

176 osakilpailuvoittoa, 10 tallimestaruutta ja 13 henkilökohtaista mestaruutta Formula ykkösissä, 16 tallimestaruutta ja 7 henkilökohtaista mestaruutta NASCAR-kisoissa, 3 tallimestaruutta ja 2 henkilökohtaista mestaruutta MM-rallissa sekä 330 kilpailuvoittoa, 5 tallimestaruutta ja 24 henkilökohtaista mestaruutta V8 Supercar -kisoissa…. Vähempikin riittäisi oikeuttamaan omaan tietoiskuun tällä sivustolla! Ford on ollut mukana kuvioissa monissa eri moottoriurheilulajeissa ja sarjoissa, joita ovat yllämainittujen ohella muun muassa Drag Racing, Ford GT Racing, Road Racing -kiihdytysajo, Rallycross ja Off-Road Racing. Tämän artikkelin myötä tutustutaan Fordiin tallina ja siihen, mikä siitä tekee niin merkittävän moottoriurheilun maailmassa.
Fordin lyhyt historia
  • Vuonna 1896 Henry Ford onnistuu saavuttamaan 20 mailin tuntinopeuden Quadricycleksi nimeämällä ajoneuvollaan.
  • Vuonna 1901 Ford onnistuu päihittämään aikansa menestyksekkäimpänä autonrakentajana ja kilpa-ajajana pidetyn Alexander Wintonin kymmenen kierroksen kilpa-ajossa Michiganissa itse suunnittelemallaan autolla.
  • Vuonna 1932 Ford esittelee uuden V8 Flathead -moottorinsa ja tuo V8-hevosvoimaiset moottorit sarjatuotantoon. Samana vuonna kaksi automekaanikkoa voittaa Ruotsin talvi-GP:n Ford-erikoisautollaan.
  • Vuonna 1936 Ionel Zamfirescu yhdessä P. G. Cristean kanssa voittaa Monte Carlon rallikilpailun yllämainitulla Ford V8 Flatheadilla.
  • Vuonna 1949 Lincolnia ajanut Jim Roper voittaa ensimmäisen NASCAR-kisan.
  • Vuonna 1967 Lotus-Fordia ajanut Jim Clark voittaa Hollannin GP:n tuoden Fordille kaikkien aikojen ensimmäisen Grand Prix -voiton.
  • Vuonna 2011 Ford juhlistaa peräti 600. NASCAR-voittoa kun Trevor Bayne voittaa Daytona 500 -kilpailun.
  • Vuonna 2013 Greg Bifflen voitto Quicken Loans 400:ssa tietää Fordille jo 1000. NASCAR-voittoa!
  • Vuonna 2015 muodostetaan Ford Performance, joka koostuu Ford Racingin ohella Ford Team RS:stä sekä Special Vehicle Teamistä. Tavoitteena on rakentaa 12 huippusuorituskyvyn omaavaa autoa vuoteen 2020 mennessä.
  • Vuonna 2016 Ford osallistuu Le Mansissa GTE Pro -luokkaan neljällä Ford GT -autollaan sijoittuen ensimmäiseksi, kolmanneksi, neljänneksi ja kymmenenneksi.

ford merkki

Ford formuloissa

Mikään muu kilpa-autoilun mestaruussarjassa toimiva taho ei ole yhtä perinteikäs ja pitkäikäinen kuin Formula Ford. Euroopan Fordin tukema Formula Ford -sarja aloitti toimintansa vuonna 1967, joten siinä on kilpailtu nopeudesta jo yli 50 vuoden ajan. Suomessakin sarjassa on ajettu jo peräti neljännesvuosisadan ajan. Formula Ford -sarja on toiminut ponnahduslautana lukemattomille lupaaville kuljettajanuorukaisille ja teknikoille. Ford Formula -sarjassa kilpa-autoilu-uransa on aloittanut moni tunnettu kuljettaja, joista mainittakoon esimerkiksi F1-maailman kärkeen kavunneet Ayrton Senna, Damon Hill, Michael Schumacher, MIka Häkkinen ja Jenson Button. Sarjassa koettiin melkoinen saavutus viisi vuotta sitten kun Formula Ford -kilpa-auto onnistui ensimmäistä lajissaan saavuttamaan kaikki FIA:n esittämät turvallisuusvaatimukset.
Formula 1 -sarjassa Ford nähtiin viimeksi vuonna 2004, jolloin se lopetti projektinsa neljän vuotta Jaguar-tallia pyöritettyään. Talli myytiin tätä seuraavana vuonna ja sen osti Red Bull. Vaikka Ford ei olekaan tällä hetkellä mukana F1-sarjassa, on viime aikoina formulamaailmasta kuulunut mielenkiintoisia huhuja. Koska kaupalliset oikeudet ovat siirtymässä Liberty Medialle, on hyvin todennäköistä, että sarjaan olisi osallistumassa muutamiakin eri autonvalmistajia. Yksi suurimmista huhuista on tällä hetkellä se, että Ford haikailee roolia Formula ykkösissä moottorinvalmistajan asemassa. Varsinainen osallistuminen F1-sarjaan tallina ei kuitenkaan ainakaan lähitulevaisuudessa ole Fordin johtajan, Dave Pericakin, mukaan realistista johtuen siitä, että mukanaoleminen on äärimmäisen kallista. Tällä hetkellä Fordin pääasiallinen tavoite on kehittää katuautoissa käytettävää teknologiaa.
latvalan ford

Ford rallissa

Moni autourheilutiimi valitsee nimenomaan Fordin, sillä etenkin sen tuotantoautotarjonta on todella tasokasta. Kaikkein suosituin Ford-malleista on Ford Fiesta, joka on noussut kilpa-autoilun huipulle. Fiesta tarjoaa tuotantoautoluokassa verrattoman vahvuuden sekä huikeat ajo-ominaisuudet, joiden avulla taidokas kuski voi saada sen puikoissa aikaan ihmeitä. Tällä hetkellä MM-rallin parhaimpiin autoihin lukeutuu Fiesta RS WRC, josta löytyy 1.6 litran moottori Ecoboost-ominaisuudella, mutta aiempiin autoihin nähden tästä mallista löytyy selkeästi riisutumpi elektroniikkavarustus.
vauhdikas auto
Ensimmäistä kertaa auto nähtiin MM-sarjassa kaudella 2011 ja sillä korvattiin autoa edeltänyt Ford Focus WRC. Fordia ajaa suomalaisista kuljettajista tällä hetkellä Jari-Matti Latvala, jonka lisäksi ratin takaa löytyvät Elfyn Evans sekä aiemmin F1-piireistä tuttu nimi, Robert Kubica. Muutama vuosi sitten myös Mikko Hirvonen nähtiin Fordin riveissä. Fiesta RS RWC voitti vuonna 2011 kolme kilpailua, joista kaksi meni Hirvoselle ja yksi Latvalalle. Vuonna 2012 voiton Fordille toivat kahdesti Latvala sekä kerran norjalainen Mads Ostberg.
vanha ford
Suomessa Jyväskylän MM-ralleissa 2014 M-sport julkaisi Fordin Fiesta RS WRC:stä päivitetyn version, jossa näkyvin muutos oli auton etuosassa, vaikka varsinainen moottori oli silti ennallaan. Vuonna 2015 M-Sport julkaisi vielä uuden päivityksen, joka sai nimekseen Evolution. Tässä versiossa moottorin oli kokonaan rakentanut M-Sport itse, saaden teknistä tukea tietenkin Fordilta. Tämä Evolution-versio Ford Fiestasta on myös sisältä melko erilainen edeltäjäänsä verrattuna.
22

No Responses

Write a response

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje