Drag race -kilpailut

Kiihdytysajo vaatii todellista suunnittelua, tarkkuutta, rautaisia hermoja ja äärimmäisen kurinalaista harjoittelua, jotta ajotaidot saadaan hiottua huippuunsa. Tärkeitä asioita, joihin kilpailuun osallistuvan on kiinnitettävä huomiota, ovat muun muassa säntillisyys lähtövalmisteluiden osalta, moottorin tarkkojen lähtökierrosten tarkistaminen, reagointinopeus lähtövalojen syttyessä, oikeaan hetkeen ajoittuva vaihteen vaihtaminen radalla, ajoneuvon pitäminen kurssissa vauhdista riippumatta ja moni muu sellainen seikka, joissa virheitä ei todellakaan ole vara tehdä. Vaikka lajiin perehtymätön saattaakin tokaista lakonisesti, ettei kiihdytysajossa tarvitse tehdä muuta kuin painaa kaasu pohjaan ja ajaa suoraa viivaa pitkin rataa, ei asian laita todellakaan ole näin. Kaikkien edellämainittujen seikkojen ohella kuljettajalta edellytetään myös raudanlujia hermoja sekä timantinkovaa keskittymiskykyä.

vauhtia

Kilpailun vaiheet

Kilpailu käsittää kaksi pääasiallista vaihetta, joista ensimmäinen vaihe käsittää kilpailijoiden keskinäisen luokittelun ajosuoritusten mukaan. Ne kuljettajat, jotka pärjäävät parhaiten keskinäisessä luokittelussa, selviytyvät seuraavaan vaiheeseen eli pudotuskilpailuun. Pudotusajon aikana kilpailijoiden tulee ajaa pareittain toisia pareja vastaan. Se pari, joka suoriutuu tehtävästä kehnommin, karsiutuu kokonaan kilpailusta pois.

Kiihdytysajoissa kisa käynnistyy kun lähtövalot syttyvät ja autot alkavat kiihdyttää moottoreitaan vauhtiin. Mikäli jossain autossa istuu liian kärsimätön kuljettaja, joka tulee polkaisseeksi kaasua hiukan liian varhaisessa vaiheessa, lasketaan se varaslähdöksi, josta merkkinä syttyy lähtövalojen sijaan punainen valo. Kiihdytysajoja järjestetään radoilla, joiden pituus on hiukan yli 400 metriä eli neljännesmailin verran. Kun jarrutusalueet laskee mukaan kokonaispituuteen, on täysmittainen rata silloin kaiken kaikkiaan 1.2 kilometrin pituinen. Maalin tietämiltä löytyvät suuret näyttötaulut, joista sekä kisaajat itse että tietenkin myös yleisö pääsevät näkemään kilpailijoiden tulokset ajan ja loppunopeuden suhteen.

Kilpailuissa käytössä olevat kilpailuryhmät

Kiihdytysajossa on käytössä kilpailutasolla useita kilpailuryhmiä sen mukaan, minkä tyyppinen ja minkä tehoinen ajoneuvo on kyseessä. Tällä saadaan aikaan tasapuolinen kilpailu. Ammattilaisluokkaan eli pro-luokkaan lukeutuvia ryhmiä ovat Funny Car, Top Methanol Funny Car, Top Fuel, Top Methanol Dragster, Sportsman ET, Pro ET, Super Pro ET, Pro Modified ja Pro Stock. Esimerkiksi Top Fuelissa nähdään pitkänmallisia dragster-tyyppisiä autoja, joihin on pakattu 6500-7500 hevosvoiman tehot ja joissa polttoaineena käytetään nitrometaania.  Näiden nopeus nousee sadan kilometrin tuntivauhtiin huimassa puolessa sekunnissa. Kussakin näistä luokista ajetaan lajin kattojärjestöjen tukemia EM-kisoja. Top Methanol Dragsterissa puolestaan on polttoaineena käytössä metanoli ja tässä kilpailuryhmässä nähdään korkeimmillaan 3000 hevosvoiman tehoja.

Edellämainitut ovat aikuisille suunnattuja ryhmiä, mutta junnukuljettajille on myös omat ryhmänsä, jossa kiihdytysajostaottavat mittaa varhaisteinit ja teinit. Näitä luokkia ovat Junior Comp (12-17-vuotiaille), Junior Bike (ikä määrittelee sallitun pyörän) ja Junior Stock (8-13-vuotiaille). Juniorikisoissa radan pituus on 200 metriä eli.

Jos radalla näkee kiihdyttävän huomattavan paljon tuotantoautoja muistuttavan ajoneuvon, on kyse hyvinkin todennäköisesti joko Pro Stock- tai Pro Modified -autosta. Edellämainitusta löytyy yli 1300 hevosvoimaa ja nopeus kiihdytysvaiheen jälkeen nousee jopa 320 kilometrin tuntivauhtiin. Suurta suosiota nauttiva Pro Modified -ryhmä erottuu Pro Stockista muun muassa suurella takasiivellään sekä suuremmalla konepellin päällä sijaitsevalla ilmanottoaukolla. Usein näissä tuotantoautoja muistuttavissa autoissa nähtäviä autotyyppejä ovat klassisemmat ajopelit kuten esimerkiksi 50- ja 60-luvun vaihteen Chevroletit, Chevy Camarot ja Corvettet.

 

Kilpailuissa on tapahtunut paljon muutoksia

Drag racing -kilpailuissa ollaan nähty melko suuria muutoksia vuosikymmenten saatossa, ja laji näyttääkin hyvin erilaiselta tänä päivänä kuin miltä se vielä 50-luvulla näytti saapuessaan Eurooppaan. Tähän yksi pääasiallinen selittäjä on tietenkin tekniikan kehittyminen. Ajoneuvot ovat usein todella huipputason kulkupelejä, ja esimerkiksi Pro-ryhmässä käytettäviä autoja pidetään käytännössä yhtä loppuun saakka hiottuja ja viimeisen päälle kehitettyjä kuin F1-autoja.

Tietenkin myös yleisö on muuttunut vuosikymmenten varrella. Aiemmin Suomessa lajia seurasi paikan päällä muutamien satojen katsojien joukko myös SM-tason kisoissa, mutta tätä nykyä kiihdytysajo houkuttelee paikalle seuraamaan parikymmentuhatpäisen yleisön. Varikolta tapaakin hyvin monenlaista väkeä. Vaikka suurin osa on yhä tekniikasta hullaantuneita moottoriurheilufaneja, hakeutuu paikalle myös niitä, jotka ovat aivan uusia lajin parissa. Lajin vetovoima selittyykin osittain sillä, että siinä käytetään usein todella upeita ja näyttäviä autoja, joista osa on todellisia klassikkoja vuosikymmenten takaa. Toisaalta kontrastina joissain ajoluokissa käytetään viimeisen huudon mukaista teknologiaa. Mikäli mieli tekee lähteä seuraamaan kiihdytysajokisoja paikan päällä, suositellaan mukaan otettaviksi kunnollisia kuulosuojaimia, jotka suojaavat korvia todella korkeaksi nousevalta meteliltä.

drag race auto

20

No Responses

Write a response

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje