10 tyylikkäintä Formula 1 -autoa

Formula 1 -kisoissa ollaan nähty vaikka minkälaisia autoja sitten ensimmäisten mestaruusajojen vuonna 1950. Autoissa on tapahtunut joka vuosi kehitystä ja joka vuosi moottoriajoneuvojen ystävät ovat päässeet ihailemaan insinöörien ja mekaanikkojen viimeisimpiä taidonnäytteitä. Erilaisilla innovaatioilla, sääntömuutoksilla ja turvallisuuteen liittyvillä vaatimuksilla on ollut jokaisella oma lusikkansa sopassa siinä, miltä autot ovat näyttäneet eri vuosina. Seuraavaksi listataan 10 loistavaa esimerkkiä siitä, mihin autoja kehittäessä ollaan ylletty mahdollisimman korkeita nopeuksia tavoitellessa.

Vuoden ’97 Arrows A18

Monetkin eri tekijät tekevät tästä autosta todella ikimuistoisen. Sinivalkoinen ja virtaviivainen Arrows A18 oli ehdottomasti yksi kauden esteettisimmistä autoista, ja sen puikoissa istui tuolloin legendaarinen Damon Hill. Moni kyseistä kautta seurannut muistaa vieläkin sen tajuttoman upean kisan Unkarin GP -kilpailussa, jolloin Hill kiihdytti Arrowsinsa huikeaan 30 sekunnin johtoon. Valitettavasti ilo oli kuitenkin ennenaikaista, sillä viimeisellä kierroksella hydrauliikka petti ja Hill joutui tyytymään kakkossijaan.

Vuoden ’90 Ferrari 641

Ferrari 641 oli kerta kaikkiaan kaunista katseltavaa. Se ei ehkä ollut se kaikkein innovatiivisin tai edes nopein auto vuonna 1990, mutta sen ulkoasu kiinnitti huomiota dramaattisen terävällä kärjellään, kompaktilla rungollaan sekä verenpunaisella värillään, joka saa nykyiset Ferrarit näyttämään oranssiin taittuvalta. Ferrarista löytyi sillä kaudella ennennäkemätön semiautomaattinen vaihdelaatikko, joka osoittautui varsin menestyksekkääksi. Legendaarinen ranskalaiskuljettaja Alain Prost voitti kaiken kaikkiaan viisi GP-kilpailua Ferrari 641:llä ja tallikaveri Nigel Mansell lisäsi tilastoihin vielä yhden voiton Portugalin GP:ssä. 1990 oli todellista F1-fanien silmänilon aikaa, sillä Ferrari 641 kisasi voitosta toisen legendaarisen kuljettajan eli Ayrton Sennan ohjaaman McLarenin rinnalla.

Ferrari-radalla

Vuoden ’75 Ferrari 312T

Nykyajan standardeilla on lähes mahdotonta enää voittaa neljää tallimestaruutta ja kolmea kuljettajamestaruutta viidellä kaudella, mutta juuri tähän pystyi 312T-sarja. Toki autoon tehtiin näiden viiden kauden aikana pieniä muutoksia, mutta samalla mallilla vain harva kilpailija on  yltänyt vastaavaan suoritukseen. Auto oli esteettisesti täysin eri näköinen kuin sen edeltäjä, 312B, jossa oli etusiipiä tuskin nimeksikään, vaan sen sijaan löytyi vain kaksi pikkuista siivekettä jommaltakummalta puolelta nokkaa. 312T oli kuitenkn täysin omaa luokkaansa ja jotkut sanovatkin sen olevan ensimmäinen malli, joka muistuttaa nykyistä modernia F1-autoa. Vuoden 1975 auto oli pituudeltaan lyhyt ja kaikin puolin muutenkin kompakti malli, jonka tunnistaa kuka tahansa autoalan harrastaja. Koska 312T on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista F1-autoista, ansaitsee se ehdottomasti paikkansa tällä listalla.

Brabham BT46b

Nostettakoon tällä listalle  myös villikortti nimeltään Brabham BT46b. Kyseessä on yksi kaikkien aikojen oikeasti innovatiivisimmista autoista koko Formula ykkösen historiassa. Brabhamin tapauksessa nimittäin on todella kyse siitä, että valmistaja päätti kokeilla jotain aidosti erilaista. BT46b:hen asennettiin takaosaan suuri ilmanvaihtojärjestelmä, joka imi auton pohjasta läpi ilmaa tuoden huikean määrän vakautta. Talli yritti kaikkensa vakuuttaakseen, että tämän ilmanvaihtojärjestelmän tarkoituksena oli kasvattaa jäähdytyksen tehokkuutta, mutta siihen suhtauduttiin epäluuloisesti. Tämän vuoksi moinen tekniikka kiellettiin yhden kilpailun jälkeen, eikä sitä ole sen koommin nähty. Tässä yhdessä ainoassa kisassa Niki Lauda voitti kuitenkin kisan Anderstorpin GP:ssä, joten voidaankin ainakin teoriassa sanoa, että BT46b:llä on 100-prosenttinen kisamenestys. Tässä alla vielä video kyseisesti kisasta:

 

Vuoden 1988 McLaren MP4/4

Tätä mallia pidetään yhtenä kaikkien aikojen mahtavimmista F1-maailmassa. Sen ulkoasu oli yhtä erinomainen kuin sen suorituskykykin, ja kaudella 1988 Honda V6-moottorilla varustettu McLaren MP4 voittikin huikeat 15 osakilpailua. Tätä mallia leimaa matala, virtaviivainen rakenne, josta oli pitkälti vastuussa suunnittelija Gordon Murray, joka siirtyi Brabhamilta McLarenille. Matala runko mahdollisti ajamisen tehostamisen etenkin suorilla osuuksilla, vaikka myös tiukoissa kurveissa auton malli pärjäsi loistavasti.

Vuosien ’81-’84 Ferrari 126C

Tällä autolla yllettiin tallimestaruuksiin vuosina 1982 ja 1983, vaikka se kärsikin aivan liian usein turbomoottorinsa epäluotettavuudesta ja bensankulutuksesta. Ferrari 126C muistetaan tyylikkään ulkoasunsa lisäksi myös Imolan radalla käydystä kisasta Pironin ja Villeneuven välillä vuonna 1982 ennen traagisia onnettomuuksia, joiden seurauksena Villeneuve joutui päättämään uransa ja Pironi menetti henkensä.

16

No Responses

Write a response

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje